Lumière - Baken van licht en ruimte

Veelgestelde vragen

Hoe zit het met de wind rond het gebouw?

Het windklimaat rondom het gebouw wordt bestudeerd in het 3D-model en in een windtunnel. Het windklimaat in de omgeving moet aan bepaalde wettelijke normeringen voldoen, anders kan er geen omgevingsvergunning worden verstrekt. Op dit moment worden deze studies voltrokken.

Gaat de binnenpassage goed werken? Wordt het geprogrammeerd om het aantrekkelijk, veilig en leefbaar te houden?

Wij denken dat dit goed gaat werken. Manhave is met de winkels van City House in gesprek om deze winkelunits ook aan de binnenkant een mooie entree te geven. Daarnaast bevinden zich hier ook functies in Lumiere die de levendigheid versterken. Denk aan de lobby van het hotel in combinatie met een Grand Café, maatschappelijke voorzieningen en bedrijfsruimten, de ingang van de fietsenstalling en mogelijk nog een leuke horecazaak. Kortom, er zal genoeg levendigheid zijn.

Wat is de schaduw/ zon werking voor andere gebouwen?

Het effect van Lumiere wat betreft schaduwwerking op de omgeving wordt bestudeerd en zal vastgelegd worden in een bezonningsstudie welke onderdeel wordt van de aanvraag omgevingsvergunning. Lumiere moet daar net als ieder ander project aan wettelijke normeringen voldoen, anders kan er geen omgevingsvergunning worden verstrekt.

Is het voldoende nagedacht over de toename van verkeer en bereikbaarheid nu er meer woningen bij komen? Kan de binnenstad, Kruiskade, dit wel aan? Er ontstaat in steeds grotere mate conflict tussen wonen en verkeer

Hier is goed over nagedacht. De verkeersaantrekkende werking van Lumiere is beperkt. Het grootste deel van de woningen van de 416 woningen in Lumiere focust zich op 1- tot 2-persoons huishoudens welke de binnenstad als woonkamer gebruiken. Dit zijn doelgroepen zonder auto, die hoogstens gebruik maken van deelmobiliteit. Vanuit het kantoorprogramma en het hotelprogramma zal wel een kleine verkeersaantrekkende werking zijn, maar ook dit is relatief beperkt vanwege de nabijheid van Rotterdam Centraal. Het verkeer dat naar Lumiere toekomt, zal overigens niet alleen via de Kruiskade komen, maar juist ook via het Weena en de Karel Doormanstraat.

Wordt er qua programmering nog aangesloten bij het oude Lumiere? Bijvoorbeeld met een mooie filmruimte?

Er komen een aantal conferentiezalen en er komt mogelijk een debatcentrum. Een echte bioscoop komt er niet, dat is constructief gezien op deze plek heel lastig. In het binnengebied is er relatief weinig ruimte en onder de toren is het moeilijk om dubbellaagse ruimtes te vinden die kolomvrij gerealiseerd kunnen worden. Met de conferentiezalen die er komen en mogelijk een debatcentrum, zijn er natuurlijk wel toffe dingen te organiseren tijdens bijvoorbeeld het IFFR.

Wat voor soort hotel komt er in het gebouw?

Dit zal een hotel zijn in het ‘upper upscale segment’. 4 sterren plus.

Is er ruimte om mee te denken met programmering?

Voor bijvoorbeeld de maatschappelijke voorzieningen, de bedrijfsruimten en de retail en horeca mag altijd meegedacht worden. Sterker nog, als u een ondernemer bent met een mooi plan voor deze plek dan horen wij graag van u.

Prachtige ontwikkeling, maar hoe gaat de bouw er uit zien en hoe wordt bouwoverlast voorkomen? Hoe gaat de bouwlogistiek eruit zien?

Op dit moment wordt de hand gelegd aan een BLVC-plan. Dit staat voor ‘bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie’. Dit is een essentieel onderdeel van de aanvraag van de omgevingsvergunning voor de realisatie. In het BLVC-plan zullen wij dieper ingaan op de bouwlogistiek en zaken als bouwoverlast. Wij verwachten begin september het BLVC-plan in concept gereed te hebben.

Hoe wordt het fiets- en autoparkeren opgelost?

Het fietsparkeren wordt op ons eigen plot opgelost. Het autoparkeren lossen wij buiten ons eigen plot op in parkeergarages in de directe omgeving.

Waarom zo hoog? Is 200 meter echt noodzakelijk? De 150 meter hoge Delftse Poort komt hiermee in de schaduw te staan

Er is een enorme woningnood in Rotterdam en de gemeente Rotterdam heeft de ambitie om de binnenstad verder te verdichten. Doordat er maar beperkt grondoppervlak beschikbaar is, kan het volume alleen maar de hoogte in. Hierbij is 200 meter natuurlijk wel een serieuze hoogte, maar alles moet gezien worden binnen de tijdsgeest en binnen de context. Begin jaren 90 was de Delftse Poort enorm hoog en een stand-alone op het gebied van hoogbouw binnen Rotterdam. Inmiddels is de Delftse Poort door veel toren ingehaald en heeft de Zalmhaven met 215 meter een nieuw hoogteplafond gerealiseerd. Lumiere, met zijn ca. 200 meter ligt rond het nieuwe hoogteplafond, maar zal nooit de hoogste toren zijn. Er staan op dit moment namelijk meer dan 5 torens in de planning in Rotterdam, waarvan de hoogste toren 280 meter moet worden aan het Hofplein. Lumiere is dus feitelijk in de context van >2030, een midrise. En aangezien wij deze toren neerzetten voor minimaal 200 jaar, is de toekomstige context ons uitgangspunt en niet het verleden.

Kan het niet hoger? 200 meter is straks een midrise en steekt er in de toekomst niet meer bovenuit.

Technisch is alles mogelijk, alleen veel hoger dan 200 meter is niet wenselijk op deze plek. Volgens de hoogbouwvisie kan er op deze plek tot 200 meter gebouwd worden, wij hebben echter met de gemeente Rotterdam in de Nota van Uitgangspunten uitgesproken dat Lumiere op ca. 200 meter uitkomt. Daarnaast betekent hoger dan 200 meter bouwen in ons geval dat wij waarschijnlijk een extra lift nodig hebben. De toren krijgt dan 4 in plaats van 3 liften. Dit past niet meer in de constructieve kern, waardoor de kern groter moet worden en de toren inefficiënter wordt.