Lumière - Baken van licht en ruimte

Persbericht: Plan Lumière

Alle updates
16 december 2020

Plan Lumière: een multifunctioneel complex van maximaal 200 meter hoog aan de Lijnbaanzijde, met circa 400 huurappartementen, een hotel, flexibele kantoren, maatschappelijke voorzieningen, bedrijfsruimten, hoogwaardige retail en horeca.

De Rotterdamse familiebedrijven Manhave en VORM pakken in samenwerking met de gemeente Rotterdam en KAAN Architecten de herontwikkeling op van het stadsdeel waar tussen 1955 en 2003 het vermaarde Lumière Theater was gevestigd. Lumière krijgt een cruciale rol in het centrumgebied als nieuw scharnier van wonen, werken en verblijven in de dynamische omgeving van onder andere het Central District, de Coolsingel, Lijnbaan, Kruiskade en het Schouwburgplein.

Gemengd programma

In de voormalige bioscoop – eigendom van Manhave Vastgoed – zijn momenteel winkels, horeca en een sportschool gevestigd. Ook in het nieuwe plan is een grote functiemix aanwezig. Aan de Lijnbaan is een nieuwe prominente entree voorzien met een atrium van meerdere verdiepingen hoog. Hier komt alles samen.

Vanuit het atrium is direct de lift te pakken naar het hotel en de woningen. Het hotel beslaat de eerste vijftien verdiepingen van de hoogbouwtoren. Boven het hotel komt vervolgens een publieke laag met faciliteiten die zowel stad, hotel en woningen bedienen. Er wordt gedacht aan een conferentieruimte, een filmhuis met uitzicht op de binnenstad, een zwembad met fitnessruimten of een bar met groot terras. De huurwoningen zijn in het bovenste deel van de toren geprogrammeerd en genieten allemaal van een fenomenaal uitzicht over de binnenstad, naast alle andere functies dat het complex te bieden heeft.

De kantoorruimtes bevinden zich daarom lager in de toren en in het middengebied. Daarnaast is er in middengebied ruimte voor maatschappelijke voorzieningen, zoals een fietsenstalling of een kinderdagverblijf. Aan de Lijnbaan en Kruiskade is in het nieuwe plan ruimte voor high-end retail, een grand-café of restaurant. Aan de Karel Doormanstraat is ook publiek programma voorzien. Dit programma is flexibeler en kan zowel retail, horeca, als een maatschappelijke functie zijn.

Internationale allure

Manhave en VORM gaan een plek creëren met internationale grootstedelijkheid en allure. Bij Lumière krijg je straks echt stad voor je geld. Een duurzame plek met toekomstbestendige energie-oplossingen en een gevarieerd aanbod aan voorzieningen en services. En nog belangrijker: een leefomgeving waar de gebruikers zich verbonden voelen en waar een sociale beleving op het gebied van kunst, cultuur en evenementen wordt gefaciliteerd. Voor het architectonisch ontwerp wordt gerefereerd aan Rockefeller Center (New York) en 10 Corso Como (Milaan). De tijdloosheid, de hoge kwaliteit van de gevel en het iconische van Rockefeller Center moeten de wanden langs de Lijnbaan, de Kruiskade en de Karel Doormanstraat gaan representeren. De kleine boutiques, het groen, het subtiele, al dat in Corso Como gevonden kan worden, is terug te vinden in het binnenterrein. Hier loopt een route doorheen met dakterrassen, groen en maatschappelijke voorzieningen zoals een ambachtelijke bakker, om daarmee veel meer fijnmazigheid te realiseren in het grote gebaar dat de Lijnbaan is.

Toekomstige bewoner

De toekomstige bewoner en bezoeker vindt eigendom van goederen minder van belang en gebruikt de stad als woonkamer. Deelconcepten voor mobiliteit, maar ook voor (flexibele) ruimten, een divers woonaanbod, duurzaamheid en flexibiliteit worden als speerpunten meegenomen in deze ontwikkeling. Lumière heeft zich ten doel gesteld om voorop te lopen op de hoogbouwvisie van Rotterdam: een baken van vernieuwing, duurzaamheid en verbinding, in nauwe samenwerking met de omgeving.

Monumentale inpassing

Lumière sluit aan op het Rijksmonument Lijnbaanensemble, het symbool van de Rotterdamse wederopbouw, maar maakt er formeel geen onderdeel van uit. Tijdens het ontwerp wordt rekening gehouden met de kernwaarden van het Rijksmonument. Het plan maakt ook onderdeel uit van de hogere bebouwing en nieuwbouw rondom Weena, Hofplein en in het Rotterdam Central District. Deze ontwikkeling is daarom een kans om de verbinding tussen de verschillende stadsgebieden te versterken.